منتقد پوتین برای اطلاع از سرنوشت روز دوشنبه به ۲۵ سال زندان محکوم شد

مسکو: به اتهام خیانت به مدت ربع قرن در زندان او انکار می کند. کرملین منتقد ولادیمیر کارا مورزا انتظار می رود روز دوشنبه با صدور حکم دادگاه مسکو و محکومیت او از سرنوشت او مطلع شود.
کارا مورزا، 41 ساله، پدر سه فرزند و روزنامه‌نگار سابق که دارای پاسپورت‌های روسی و انگلیسی است، سال‌ها به عنوان یک سیاستمدار مخالف رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بود و با دولت‌ها و نهادهای خارجی برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و روس‌ها به دلیل نقض ادعایی حقوق بشر، لابی کرد.
دادستان های دولتی روسیه برای کارا مورزا که پس از انتقاد از آنچه مسکو “عملیات نظامی ویژه” خود در اوکراین می نامد، به خیانت و بی اعتبار کردن ارتش روسیه متهم می کنند، درخواست کرده اند تا به 25 سال زندان محکوم شوند.
انتظار می رود دادگاه در ساعت 11 صبح (08:00 GMT) صدور رای خود را آغاز کند.
کارا مورزا در آخرین سخنرانی خود در دادگاه، محاکمه خود را با یکی از محاکمه های نمایشی جوزف استالین در دهه 1930 مقایسه کرد. او از درخواست دادگاه برای تبرئه او خودداری کرد و گفت که در کنارش ایستاده است و به همه چیزهایی که گفته است افتخار می کند.
وی گفت: “قرار است جنایتکاران از کاری که انجام داده اند توبه کنند. من از سوی دیگر به دلیل عقاید سیاسی خود در زندان هستم. همچنین می دانم که روزی خواهد رسید که تاریکی بر کشور ما از بین خواهد رفت.”
کارا مورزا و حامیانش می گویند که او دو بار از مسمومیت در گذشته جان سالم به در برده است. مقامات روسیه هرگونه دخالت در این حملات را رد می کنند.