مکرون به مناسبت سالگرد آتش سوزی از نوتردام بازدید کرد

پاریس: رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون بازدید کرد نوتردام کلیسای جامع روز جمعه به مناسبت چهار سال از آتش سوزی که بخش های قابل توجهی از این بنای تاریخی را ویران کرد.
این کلیسا قرار است تا پایان سال گلدسته معروف خود را بازیابد، یک کپی مشابه از گلدسته 96 متری که در قرن نوزدهم توسط معمار Viollet-Le-Duc اضافه شد، ساخته شده از ساختار چوب بلوط و پوشش سربی.
پایه چوبی 80 تنی آن، که بر روی طاق های سنگی 30 متر بالاتر از قلب کلیسای جامع قرار دارد، قرار است روز شنبه تکمیل شود – چهار سال از روز آتش سوزی که جهان را شوکه کرد.
پلیس منطقه اطراف کلیسای جامع را پیش از بازدید مکرون و همسرش بریژیت، در بحبوحه درخواست‌ها برای اعتراض به اصلاحات نامطلوب حقوق بازنشستگی وی که با تصمیم حیاتی دادگاه قانون اساسی در روز جمعه مواجه است، پاکسازی کرد.
این کلیسای جامع قرار است تا پایان سال 2024 بازگشایی شود، اگرچه به موقع برای المپیک پاریس در تابستان آن سال نیست.
این آتش سوزی باعث هجوم جهانی حمایت و همبستگی از جمله 846 میلیون یورو (935 میلیون دلار) کمک مالی شد.
مقامات می گویند که پیشرفت در پاکسازی حدود 42,000 متر مربع (450,000 فوت مربع) دیوارها، تزئینات و طاق ها “به خوبی” انجام شده است، در حالی که سنگ تراشان از نوامبر در حال بازسازی دیوارهای فروریخته هستند.
همچنین تمیز کردن اندام بزرگ که آسیب ندیده بود اما با گرد و غبار سرب پوشانده شده بود، آغاز شده است. 8000 لوله آن یکی یکی دوباره سرهم می شود.
به گفته اسقف اعظم پاریس، لوران اولریش، قرار است تابستان امسال با هدف ایجاد یک سفر آموزشی و معنوی برای بازدیدکنندگان تصویب شود.
تحقیقات قضایی برای تعیین علل آتش سوزی ادامه دارد و قاضی نیز در حال بررسی آلودگی های بعدی سرب است.
دولت این هفته 220 میلیون یورو برای بازسازی و ایمن سازی 87 کلیسای جامع در سراسر فرانسه اعلام کرد.