مکرون: ماکرون اصلاحات بازنشستگی فرانسه را با وجود اعتراضات به قانون تبدیل کرد

پاریس: رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون جنجالی خود را امضا کرد اصلاحات بازنشستگی روز شنبه به قانون تبدیل شد و اعتراضات و درخواست های سه ماهه اتحادیه ها برای اجرا نکردن این قانون را به چالش کشید.
این تغییرات پس از انتشار متن یک شبه در مجله رسمی فرانسه به قانون تبدیل شد. این امر به دنبال تصویب ماهیت این قانون از جمله تغییر بنر افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 در روز جمعه توسط شورای قانون اساسی صورت گرفت.
اتحادیه ها هشدار دادند که خواستار تظاهرات گسترده روز کارگر در اول ماه مه هستند و گاهی تظاهرات خشونت آمیز در طول شب پس از اعلام حکم در چندین شهر به راه افتاد.
نبرد برای اجرای این قانون به بزرگ‌ترین چالش داخلی دوره دوم ریاست‌جمهوری مکرون تبدیل شد، زیرا او با مخالفت گسترده مردمی با تغییرات و همچنین کاهش محبوبیت شخصی مواجه شد.
شورای 9 نفره قانون اساسی به نفع مفاد کلیدی اصلاحات از جمله افزایش سن بازنشستگی به 64 سال و تمدید سنوات کار مورد نیاز برای مستمری کامل رای داد و گفت که این قانون مطابق با قوانین فرانسه است.
شش پیشنهاد جزئی رد شد، از جمله مجبور کردن شرکت‌های بزرگ به انتشار تعداد افراد بالای 55 سال و ایجاد یک قرارداد ویژه برای کارگران مسن‌تر.
ظاهر متن در مجله رسمی فرانسه – روزنامه ثبت – به این معنی است که اکنون به قانون تبدیل شده است.
در این متن با اشاره به سن بازنشستگی آمده است: «به این ترتیب قانون تأمین اجتماعی اصلاح شد. در بند اول کلمه «شصت و دو» با کلمه «شصت و چهار» جایگزین شده است.
“شکست خورده نیست” – اما تصمیم دادگاه قانون اساسی می تواند یک پیروزی بزرگ برای ماکرون ثابت کند، زیرا تحلیلگران می گویند که هزینه شخصی زیادی برای این مرد 45 ساله به همراه داشته است.
محبوبیت رئیس جمهور نزدیک به پایین ترین سطح خود است و بسیاری از رای دهندگان از تصمیم وی برای تصویب قانون بازنشستگی در پارلمان بدون رأی گیری با استفاده از مکانیزم قانونی اما بحث برانگیز که توسط مخالفان به عنوان ضد دمکراتیک محکوم شده است، خشمگین شده اند.
نظرسنجی ها به طور مداوم نشان می دهد که از هر سه فرانسوی، دو نفر مخالف کار برای دو سال دیگر هستند.
ماکرون طبق آمارهای دولتی، این تغییر را برای جلوگیری از کسری سالانه بازنشستگی که پیش بینی می شود تا سال 2030 به 13.5 میلیارد یورو (14.8 میلیارد دلار) برسد، “ضروری” خوانده است.
مکرون روز جمعه هنگام بازدید از کلیسای نوتردام در پاریس، چهار سال پس از آنکه آتش سوزی ویرانگر تقریباً این بنای تاریخی گوتیک را ویران کرد، گفت: “در مسیر خود بمانید. این شعار من است.”
نخست وزیر الیزابت بورن در توییتی نوشت که پس از این حکم “هیچ برنده یا بازنده ای وجود ندارد”.
اما روزنامه جناح چپ لیبراسیون دیلی در تیتر خود بالای تصویر اعتراضی نوشت: “شکست خورده نیستیم: مخالفان اصلاحات خلع سلاح نمی شوند”.
دوچرخه‌ها، اسکوترهای الکترونیکی و زباله‌ها در یک شب در پایتخت به آتش کشیده شدند در حالی که تظاهرات صدها نفر در شهرهای دیگر از جمله مارسی و تولوز به راه افتاد.
در غرب شهر رن، معترضان ورودی یک ایستگاه پلیس و یک مرکز کنفرانس را به آتش کشیدند. پلیس پاریس گفت 112 نفر تا ساعت 10:30 شب (2030 GMT) دستگیر شده اند.
“موج جزر و مدی” در 1 می – باید دید آیا تلاش چند ماهه اتحادیه های کارگری برای جلوگیری از تغییرات پس از سه ماه اعتصاب و اعتراض ادامه خواهد یافت یا خیر.
به گفته وزارت کشور، حدود 380000 نفر در روز پنجشنبه در آخرین روز از اقدامات اتحادیه‌ها در سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند – بخش کوچکی از نزدیک به 1.3 میلیون نفری که در اوج اعتراضات در ماه مارس تظاهرات کردند.
اتحادیه‌ها با صدور بیانیه‌ای مشترک از مکرون خواستند که این قانون را امضا نکند و به قانون تبدیل شود و گفتند که این موضوع “تمام نشده است”.
دبیر کل اتحادیه CGT، سوفی بینه، خواستار “موج جزر و مدی مردمی و تاریخی” مردم در خیابان ها برای مخالفت با اصلاحات در اول ماه مه شد.
ماه گذشته، اعتصاب کارگران زباله پاریس، پایتخت را با 10000 تن زباله جمع‌آوری‌نشده پراکنده کرد.
خدمات قطار، پالایشگاه‌های نفت و مدارس از ژانویه تا کنون متوقف شده‌اند.
در تصمیم دوم روز جمعه، دادگاه پیشنهاد قانونگذاران مخالف را برای رفراندوم اجباری در مورد یک جایگزین رد کرد قانون بازنشستگی که سن بازنشستگی را 62 سال نگه می داشت.
فرانسه از اکثر همسایگان اروپایی خود عقب است، که بسیاری از آنها سن بازنشستگی را به 65 سال یا بالاتر رسانده اند.
مخالفان این تغییرات می‌گویند زنان و کارگران غیر ماهر که زودتر از موعد کار خود را شروع کرده‌اند جریمه می‌کنند و حق بازنشستگی طولانی‌مدت را کاهش می‌دهند.