مکرون: مکرون صحبت می کند: هدف رهبر فرانسه آرام کردن طوفان بازنشستگی است

پاریس: مخالفان فرانسوی قانون جدید غیرمحبوب که سن بازنشستگی را از 62 به 64 سال افزایش می دهد، از مردم خواسته اند در زمان ریاست جمهوری فرانسه در قابلمه ها و ماهیتابه ها را بکوبند. امانوئل مکرون در یک سخنرانی تلویزیونی به ملت به دنبال کاهش تنش خواهد بود.
ماکرون که به تازگی تغییرات اعتراض آمیز بازنشستگی را اعمال کرده است، انتظار می رود در ماه های آینده جزئیاتی در مورد سیاست های داخلی خود ارائه کند.
او امیدوار است که به کشور کمک کند تا از دوره اعتراضات و اعتصابات بر سر سن بازنشستگی که جاه طلبی های چهار سال باقی مانده او در قدرت را تهدید می کند، فاصله بگیرد.
سخنرانی عصر یک نبرد دشوار احتمالاً برای رئیس جمهور دوره دوم برای ترمیم آسیب هایی که به وجهه عمومی و سیاست او با تحمیل طرح بازنشستگی به مجلس در ماه گذشته وارد شده است، آغاز می کند.
مخالفان طرح منفور بازنشستگی با شعار “ماکرون به حرف ما گوش نمی دهد؟ ما به حرف او گوش نمی دهیم” از مردم خواستند تا در مقابل شهرداری تجمع کنند تا صداهای بلندی در حین سخنرانی ایجاد کنند.
این گونه تجمعات توسط مقامات شهرهای دیژون و مارسی ممنوع شده است و فرمانداری های محلی استدلال می کنند که خطر “بی نظمی عمومی” وجود دارد.
پیش از این در مارسی، پلیس 13 نفر را پس از پخش کنتورهای گاز و برق در بیرون ساختمان دولتی در تظاهرات غیرمعمول اتحادیه کارگری علیه تغییرات حقوق بازنشستگی دستگیر کرد. پلیس پلیس گفت که در هنگام ریختن کنتورها صدای انفجار شدیدی شنیده شد و یک افسر نگهبان با آوارهای پرنده برخورد کرد.
نخست وزیر الیزابت بورن روز شنبه گفت که اکنون که قانون بازنشستگی وضع شده است، دولت اصلاحات بیشتری را پیش خواهد برد. او به شورای ملی حزب رنسانس ماکرون گفت: «در هفته‌ها و ماه‌های آینده… ما مصمم هستیم که تسریع کنیم.
دولت به طور مشخص کار بر روی لایحه ای را آغاز کرده است که به منظور بهبود شرایط کاری کارکنان و کاهش نرخ بیکاری به حدود 5 درصد – یکی از تعهدات ماکرون است. نرخ بیکاری فرانسه اخیرا به 7.2 درصد رسیده است که پایین ترین نرخ از سال 2008 است.
دولت مکرون که در پارلمان تضعیف شده بود، جایی که ائتلاف میانه رو او اکثریت مطلق خود را در انتخابات پارلمانی سال گذشته از دست داد، برای پیشبرد برنامه خود نیاز به حمایت قانونگذاران از نیروهای سیاسی مختلف دارد. این احتمالاً یک کار دشوار در فضای پر سر و صدا اعتراضات ناشی از تغییرات بازنشستگی او است که در شبکه اجتماعی گرامی فرانسه انتخاب شده است.
بورن روز شنبه گفت که او “متقاعد شده” که هنوز “امکان” تصویب لوایح در پارلمان از طریق مذاکره با قانونگذاران چپ و راست به صورت موردی وجود دارد.
اتحادیه‌های کارگری که در خط مقدم اعتراضات قرار داشته‌اند و میلیون‌ها راهپیمایی را در ۱۲ روز تظاهرات و اعتصاب سراسری از ژانویه بسیج کرده‌اند، قول داده‌اند که به مبارزه ادامه دهند. آنها خواستار تظاهرات گسترده دیگری در اول ماه مه، که روز جهانی کارگر است، شدند.
تغییرات بازنشستگی روز شنبه، یک روز پس از آن که نهاد قانون اساسی کشور برخی از بخش‌های این قانون را رد کرد، اما حداقل سن بازنشستگی بالاتر را تصویب کرد، به قانون تبدیل شد.
این تغییر کلیدی – محوری در طرح مکرون و کانون اعتراضات مخالفان – قرار بود معیاری برای دوره دوم ریاست جمهوری ماکرون باشد. اما هزینه‌های زیادی برای رئیس‌جمهور فرانسه داشته است: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت او به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال گذشته رسیده است.
دولت او استدلال کرد که ملزم کردن مردم به کار دو سال بیشتر قبل از واجد شرایط بودن برای بازنشستگی برای سرپا نگه داشتن سیستم بازنشستگی با افزایش سن جمعیت مورد نیاز است. مخالفان افزایش مالیات بر ثروتمندان یا کارفرمایان را به جای آن پیشنهاد کردند.