مکرون: مکرون پس از پیروزی در حقوق بازنشستگی «پیرو» فرانسه را سخنرانی خواهد کرد

پاریس: رئیس جمهور امانوئل ماکرون او روز دوشنبه برای اولین بار از زمان امضای قانون اصلاحات بحث برانگیز بازنشستگی خود در فرانسه سخنرانی می کند، زیرا با هشدارهایی مواجه است که بحران سیاسی و اجتماعی ناشی از آن تمام نشده است.
ماکرون بامداد روز شنبه این قانون را امضا کرد، درست چند ساعت پس از تایید تغییر بنر برای افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال توسط دادگاه قانون اساسی، و اتهاماتی را به همراه داشت که او قانون را در تاریکی شب از طریق قاچاق انجام می داد.
پس از سه ماه تظاهرات و اعتصابات، چپ ها و اتحادیه ها قول داده اند تسلیم نشوند و نسبت به تظاهرات گسترده در روز اول ماه مه هشدار داده اند.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت فرانسوی‌ها با این اصلاحات مخالف هستند که دولت با استفاده از مکانیزمی بحث‌برانگیز برای پرهیز از رای‌گیری از پارلمان عبور کرد.
رتبه بندی محبوبیت شخصی ماکرون کاهش یافته است زیرا برخی از تحلیلگران می گویند که او به یک رهبر راست افراطی دست زده است. مارین لی مسیر طولانی تا انتخابات 2027 را بنویسید.
مطبوعات به طور گسترده آن را “پیروزی پیره” به نام پادشاه یونانی که رومیان را شکست داد اما بیشتر ارتش خود را در این روند نابود کرد، نامیده اند.
رئیس جمهور آشوب
سخنگوی دولت فرانسه در سخنرانی خود گفت که مکرون قرار است از ساعت 18:00 به وقت گرینویچ در تمام شبکه های تلویزیونی اصلی فرانسه با ملت سخنرانی کند. اولیویه وران اصرار داشت که شنبه در روحیه “آرامش” باشد.
اما سوفی بینه، رهبر اتحادیه قدرتمند CGT، روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه های منطقه گفت که ماکرون “در راه تبدیل شدن به رئیس جمهور هرج و مرج است”.
او گفت: «او راه را برای حزب رالی ملی» لوپن باز می کند که در یک نظرسنجی در صورت برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری 2022 امروز پیروز شد.
لوران برگر، رئیس اتحادیه میانه‌روتر CFDT، می‌گوید امضای سریع قانون «تا آخر تحقیر» را نشان داد. دنیای کار هنوز در شوک است».
روزنامه لوموند در سرمقاله ای نوشت: «امانوئل ماکرون هنوز برای مقابله با بحران اجتماعی و سیاسی که به طور خطرناکی به آن دامن می زند، به پایان نرسیده است».
این روزنامه خاطرنشان کرد که لوپن تنها سیاستمداری بود که محبوبیت او به طور قابل توجهی به دلیل بحران افزایش یافته است، در حالی که اعتماد به نهادهای دموکراتیک فرانسه کاهش یافته است.
به نظر می رسد هزینه اصلاحات حقوق بازنشستگی گزاف باشد.
این بحران همچنین در زمان افزایش چالش‌ها در صحنه بین‌المللی برای ماکرون رخ می‌دهد که هفته گذشته در سفر به پکن با اتهامات وارد شدن به چین روبرو شد.
مصمم به شتاب گرفتن است
ماکرون 45 ساله در سال 2017 با وعده اصلاحات و سیاست جدید به قدرت رسید. اما مخالفان او را به رفتارهای منزوی و ضد دموکراتیک متهم می کنند.
کلمنتین اوتن، معاون چپ‌گرای تندرو روز یکشنبه به تلویزیون فرانسه گفت: «امانوئل ماکرون دیگر اقتدار ندارد… بنابراین ناگهان او در حال تبدیل شدن به وحشی‌گری و اقتدارگرایی است».
لوپن گفت ماکرون سه انتخاب برای پایان دادن به بحرانی که «خودش ایجاد کرده است» دارد: همه پرسی درباره تغییرات، انتخابات قانونگذاری یا استعفا.
اما الیزابت بورن، نخست وزیر، روز شنبه وعده داد که اکنون دولت اصلاحات بیشتری را در حال انجام اصلاحات اساسی بازنشستگی انجام خواهد داد.
او به شورای ملی حزب رنسانس ماکرون گفت: «ما مصمم هستیم که سرعت اصلاحات را تسریع کنیم».
بینه و دیگر روسای اتحادیه‌ها خواستار «موج جزر و مدی مردمی و تاریخی» مردم در خیابان‌ها برای مخالفت با اصلاحات در اول ماه مه شده‌اند.
اتحادیه‌های راه‌آهن به عنوان مقدمه‌ای برای اعتراضات اول ماه مه، روز پنج‌شنبه را برای «خشم راه‌آهن» فراخوان می‌دهند.
ییل براون-پیوت، رئیس پارلمان فرانسه، هشدار داد: “من متوجه شدم که کشور مضطرب و همچنین عصبانی است. این عصبانیت باید شنیده شود.”