هاشم تاچی: شورشی کوزوو که برای سیاست اسلحه عوض کرد

PRISHTINA: رئیس جمهور سابق کوزوو هاشم تاچی، که قرار بود روز دوشنبه در دادگاه جنایات جنگی در لاهه حاضر شود ، یک فرمانده شورشی سابق معروف به “مار” است که برای استقلال کوزوو جنگید و از آن زمان بر دموکراسی ملت جوان سلطه داشته است.
برای بیش از دو دهه Thaci نقش اصلی را در صحنه سیاسی کوزوو ایفا کرده است ، و نام خود را در جنگ 1998-1999 با صربستان به عنوان رهبر سیاسی ارتش آزادیبخش قومیت آلبانیایی استقلال طلب (KLA) اعلام کرد.
پیر 52 ساله مو بلند و موی نقره ای که بیش از 7 سال نیز به عنوان نخست وزیر خدمت کرده بود ، محبوبیت خود را هنگامی که استقلال کوزوو را از صربستان در سال 2008 و تنها سه ماه پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد ، افزایش داد.
اما گزارش وی توسط شورای اروپا در سال 2010 که او را به جنایت سازمان یافته و قتلهای غیرنظامیان صرب ، آلبانیایی و رومی با انگیزه سیاسی در طول جنگ و پس از آن پیوند می داد ، چهره وی را مخدوش کرد.
در طی سالهای گذشته ، وی همچنین با اتهامات فساد ، مشتری مداری و سیاست های بدبینانه ای روبرو شده است که دهه اول استقلال کوزوو را نابود کرده است.
اما این ادعاهای مربوط به دوران جنگ بود که هفته گذشته به دوره ریاست جمهوری وی پایان داد.
پنجشنبه گذشته وی پس از تایید قاضی در لاهه ، کیفرخواست علیه خود را به جرم از جمله قتل ، شکنجه ، بازداشت غیرقانونی ، ناپدید شدن اجباری و آزار و اذیت از جنگ استعفا داد.
تاچی ، که اصرار دارد بی گناه است ، قول داده بود که استعفا دهد تا به عنوان یک شهروند در برابر دادگاه قرار بگیرد.
وی با اعلام استعفای خود گفت: “این لحظات آسان برای من و خانواده ام و کسانی که در سه دهه گذشته برای آزادی ، استقلال و ملت سازی از من حمایت کرده و به من اعتقاد داشته اند ، نیستند.”
تاچی متولد 24 آوریل 1968 ، در منطقه درنیسا در غرب کوزوو – کانون جدایی طلبی در بین جامعه آلبانیایی قومی کوزوو – از اوایل دهه 1990 در دوران دانشجویی درگیر مقاومت منفعلانه در برابر مقامات بلگراد بود.
او بعداً به سوئیس ، محل اقامت دیاسپورای آلبانیایی بزرگ ، نقل مکان کرد و در آنجا تاریخ را آموخت.
او همراه با چپ گرایان فوق العاده در دیاسپورا از سیاست مخالفت مسالمت آمیز با سرکوب آلبانیایی های قومی توسط بلگراد و به دنبال آن ابراهیم روگووا ، رئیس جمهور فقید کوزوو ، ناامید شد.
در عوض ، او آلبانیایی های قومی دیگر را با همفکر خود به یک ارتش چریکی زیرزمینی ، KLA ، دعوت کرد تا نیروهای اسلوبودان میلوسویچ ، نیرومند صربستان را به دست گیرد.
تاچی در زمان درگیری ، زمانی که به عنوان رهبر سیاسی KLA خدمت می کرد ، نامزد مار “مار” را به دست آورد.
در جنگی که پس از مداخله ناتو در سال 1999 ، بیرون راندن نیروهای صرب و ایجاد اداره سازمان ملل بر کوزوو ، بیش از 13000 نفر جان خود را از دست دادند ، عمدتا آلبانیایی های قومی.
سپس تاچی اسلحه های خود را پایین انداخت و برای پیوستن به سیاست کت و شلوار پوشید و معاون رئیس جمهور وقت آمریکا شد جو بایدن تا یک بار از او به عنوان “جورج واشنگتن کوزوو” یاد کند.
وی در نوامبر 2007 پس از مرگ سال قبل روگووا ، که پدرش به عنوان پدر ملت شناخته می شد و در همه نظرسنجی های پس از جنگ بی نظیر بود ، در انتخابات پیروز شد.
سه ماه بعد ، تحت رهبری تاچی ، کوزوو یک طرفه استقلال خود را از صربستان اعلام کرد.
وی از آن زمان در قلب قدرت کوزوو باقی مانده است ، علی رغم اتهامات فساد توسط منتقدان خود ، به ویژه در سال 2016 رئیس جمهور شد.
او همیشه هرگونه تخلف در طول جنگ را انکار کرده و آن را شورشی “عادلانه” علیه سرکوب صرب توصیف کرده است.
وی در اوایل سال جاری گفت: “اشتباهات سیاسی در صلح می توانستم مرتكب شوم ، اما جنایات جنگی ، هرگز.” وی افزود كه در صورت تأیید کیفرخواست علیه وی “بلافاصله استعفا خواهد داد”.
وی گفت: “من از این دفتر با عدالت روبرو نخواهم شد.”