هزینه بین المللی واکسن Sputnik V Covid-19 روسیه برای هر نفر کمتر از 20 دلار است

مسکو: واکسن Sputnik V Covid-19 روسیه برای هر نفر در بازارهای بین المللی کمتر از 20 دلار هزینه خواهد داشت و مسکو قصد دارد سال آینده بیش از یک میلیارد دوز در داخل و خارج از کشور تولید کند.
طبق حساب رسمی Sputnik V توییتر ، واکسن Sputnik در دو عکس تزریق می شود که هزینه هر یک از این واکسن ها کمتر از 10 دلار است. برای شهروندان روسیه ، واکسیناسیون رایگان است.
اعلامیه قیمت گذاری در حالی است که روسیه به دنبال افزایش توزیع و تولید است. کریل دیمیتریف ، رئیس صندوق ثروت حاکمیت RDIF روسیه ، گفت که مسکو و شرکای خارجی آن توانایی تولید بیش از یک میلیارد دوز از سال آینده را دارند که برای واکسیناسیون بیش از 500 میلیون نفر کافی است.
قیمت بازار بین المللی Sputnik V که روز سه شنبه رونمایی شد ، ارزان تر از برخی دیگر از رقبای غربی مانند واکسنی است که توسط Pfizer-BioNTech تولید می شود ، هر قطعه 15.5 یورو هزینه دارد ، اما گرانتر است که یک واکسن تولید شده توسط AstraZeneca که در اروپا به فروش می رسد حدود 2.5 یورو برای هر شلیک.
دیمیتریف به رویترز گفت که مسکو عمداً سعی کرده قیمت را پایین بیاورد تا در دسترس هرچه بیشتر مردم در سراسر جهان قرار دهد.
RDIF در بیانیه ای گفت: “Sputnik V دو یا چند برابر ارزان تر از واکسن های mRNA با سطوح مشابه کارایی خواهد بود.”
این سازمان گفت كه ارزیابی خود را بر اساس واكسنهای mRNA انجام می دهد ، جایی كه قیمت گذاری قبلاً اعلام شده بود و آزمایش های بالینی فاز 3 در حال انجام است.
RDIF و مرکز ملی گامالیا اوایل روز سه شنبه گفتند که داده های جدید کارآزمایی بالینی بر اساس 39 مورد تأیید شده و 18،794 بیمار که هر دو عکس گرفتند ، نشان داد که Sputnik V در روز 28 ، 91.4٪ و در روز 42 بیش از 95٪ موثر است.
مسکو توسط برخی دانشمندان در غرب مورد انتقاد قرار گرفته است که آنها را متهم کرده اند که تلاش می کند واکسن را سریعاً خارج کند.
روسیه این ادعا را تکذیب کرد و ادعا کرد که یک کمپین ترفندهای کثیف غربی برای جلوگیری از واکسن مردم در آنچه که به نبرد برای مشروعیت و سهم بازار تبدیل شده ، واکسن خود را کنار گذاشته است.