هولوکاست: بازماندگان هولوکاست، نوادگان در رسانه های اجتماعی به نیروهای خود می پیوندند

برلین: آسیا گوربن 7 ساله بود که آلمانی ها زادگاهش موگیلف-پودولسکی در اوکراین را اشغال کردند. دختر یهودی و خانواده اش ابتدا در یک محله یهودی نشین در حومه شهر زندانی شدند و بعداً به زور سوار ماشینی شدند که آنها را در سال 1941 به اردوگاه کار اجباری پچورا برد.
پس از چند تلاش ناموفق، گوربن، مادر و برادر کوچکترش در سال 1942 موفق به فرار شدند و بقیه جنگ جهانی دوم را با هویت های جعلی زندگی کردند تا اینکه در سال 1944 آزاد شدند.
گوربن که در آپارتمانش در برلین، جایی که در سن 89 سالگی هنوز به تنهایی زندگی می کند، نشسته است، به وضوح جزئیات هولناک دوران حضورش در اردوگاه و زمانی که از نازی ها پنهان شده بود را به خاطر می آورد که می خواستند او را فقط به خاطر یهودی بودنش بکشند.
او دوست دارد خاطراتش را با نوه‌اش 19 ساله تعریف کند روت گوربن، یک دانشجوی دانشگاه، که او نیز در برلین زندگی می کند و اغلب در خانه به ملاقات او می رود.
روت که کنار گوربن روی کاناپه نشسته بود، گفت: “مادربزرگ من شگفت انگیز است.” من حتی او را به مدرسه خود دعوت کردم تا همه در کلاسم بتوانند شخصاً از او در مورد این موضوع بشنوند هولوکاست
هم آسیا و هم روث در کمپین دیجیتالی جدیدی به نام «داستان هولوکاست ما: تعهدی برای یادآوری» که روز سه‌شنبه توسط کنفرانس ادعاهای مادی یهودیان علیه آلمان در نیویورک راه‌اندازی شد، شرکت کردند.
شش میلیون یهودی و افراد گروه‌های دیگر توسط نازی‌ها و سرسپردگانشان در جریان هولوکاست به قتل رسیدند و مردم در سراسر جهان در روز سه‌شنبه – که روز یادبود هولوکاست است، یاد قربانیان را گرامی می‌دارند. یوم هاشوآ همانطور که در اسرائیل به آن می گویند.
امروزه تقریباً 240000 بازمانده در اروپا، اسرائیل، ایالات متحده و جاهای دیگر زنده هستند.
کمپین کنفرانس ادعاها بازماندگان و نوادگان آنها را از سراسر جهان نشان می دهد و اهمیت انتقال شهادت بازماندگان هولوکاست به اعضای جوانتر خانواده را با کاهش تعداد بازماندگان نشان می دهد.
گرگ اشنایدر، معاون اجرایی کنفرانس ادعاها گفت: “ما این کمپین جدید رسانه های اجتماعی را انجام می دهیم زیرا بازماندگان در حال مرگ هستند.”
اشنایدر در یک مصاحبه تلفنی از نیویورک با آسوشیتد گفت: «داستان‌هایی که آن‌ها دارند، خرد و دانشی که می‌توانند به اشتراک بگذارند برای جامعه، به‌ویژه در این زمان‌های چالش‌برانگیز، حیاتی‌تر از آن است که اجازه دهیم با آنها بمیرد.» مطبوعات.
بیش از 100 بازماندگان هولوکاست و خانواده‌هایشان در این کمپین شرکت می‌کنند، که همه آنها در طول سال هر هفته در پست‌هایی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی کنفرانس ادعاها نمایش داده می‌شوند. استوری های Survivor در فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و TikTok، با استفاده از هشتگ #OurHolocaustStory.
“وقتی ما یک بازمانده از هولوکاست را با اعضای خانواده‌شان می‌بینیم، پیامی قدرتمند می‌فرستیم – آنها فقط از هولوکاست جان سالم به در نبرده‌اند، بلکه به زندگی ادامه داده‌اند، تا خانواده‌ای بسازند، خانواده‌ای که اگر زنده نمی‌ماندند، وجود نداشت. اشنایدر افزود.
آسیه گوربن در سال 1944 توسط ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی آزاد شد. او بعداً به مسکو نقل مکان کرد و در آنجا معلم مدرسه شد. در حالی که او عاشق پایتخت روسیه بود، به خصوص به خاطر صحنه فرهنگی روشن آن، او و همسرش تصمیم گرفتند در سال 1992 به آلمان مهاجرت کنند و به دنبال ثبات مالی بیشتر بودند و پسرش را که قبلاً به آنجا نقل مکان کرده بود دنبال کردند.
گوربن حتی در سنین بالا هنوز یکی از اعضای فعال جامعه یهودی برلین است و هر هفته در خانه سالمندان یهودی داوطلب می شود و با دانش آموزان دبیرستانی درباره زندگی خود صحبت می کند.
گوربن با لبخندی گستاخانه و در ناآگاهی سعادتمندانه از این واقعیت که او در ماه اوت 90 ساله می شود، گفت: “من از صحبت کردن در مدرسه و کمک به افراد مسن در خانه سالمندان لذت می برم – این باعث تناسب اندام من می شود.”
یکی از دلایلی که روث گوربن تصمیم گرفت با مادربزرگش در این کمپین شرکت کند، نگرانی او در مورد ظهور دوباره یهودی ستیزی در آلمان و جاهای دیگر بود.
زن جوان با موهای تیره بلند گردنبندش را با آویز ستاره داوود از زیر پلیورش بیرون کشید و توضیح داد که ترجیح می دهد وقتی در جمع است آن را پنهان کند.
او گفت: “برلین به بردباری و تنوع شهرت دارد – اما وقتی صحبت از پذیرش یهودیان می شود، متاسفانه این درست نیست.”
با این حال، شنیدن از مادربزرگش در مورد هولوکاست، روت گوربن را بسیار متوجه یهودی بودن خود کرد.
او گفت: «من به یهودی بودنم افتخار می کنم. این دین زیبایی است و اگر روزی مادر شدم حتما آن را به فرزندانم منتقل خواهم کرد.»