ولادیمیر کارا مورزا منتقد کرملین کیست؟: منتقد کرملین ولادیمیر کارا مورزا کیست؟

چهره مخالف روسیه ولادیمیر کارا مورزا روز دوشنبه توسط دادگاه مسکو به خیانت محکوم شد و به 25 سال زندان محکوم شد.
او کیست؟
کارا مورزا، 41 ساله، مورخ، روزنامه نگار و سیاستمدار مخالف است که دارای پاسپورت روسی و انگلیسی است و در انگلستان در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده است. او یکی از نزدیکان بوریس نمتسوف، یکی از چهره های برجسته اپوزیسیون بود که در سال 2015 در نزدیکی کرملین ترور شد و علیرغم خطرات فزاینده همچنان علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صحبت می کرد.
دو بار، در سال‌های 2015 و 2017، کارا مورزا به‌طور ناگهانی در اثر مسمومیت‌هایی که به گفته او توسط سرویس‌های امنیتی روسیه انجام شد، بیمار شد و در هر دو نوبت به کما رفت و در نهایت بهبود یافت. مقامات روسیه دست داشتن در این حوادث را رد کردند. وکلای کارا مورزا می گویند که در نتیجه او از یک اختلال عصبی جدی به نام پلی نوروپاتی رنج می برد.
کارا مورزا یکی از معدود سیاستمداران مخالف بود که پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 در روسیه فعال ماند و علناً جنگ را برخلاف قوانین جدید سانسور محکوم کرد.
او به چه چیزی متهم شده بود؟
کارا مورزا در آوریل 2022، ساعاتی پس از پخش مصاحبه ای از CNN که در آن گفته بود روسیه توسط “رژیم قاتلان” اداره می شود، دستگیر شد.
او به عنوان “عامل خارجی” معرفی شد و متهم به انتشار اطلاعات نادرست در مورد اقدامات ارتش روسیه در اوکراین در رابطه با سخنرانی او در ماه گذشته در مجلس نمایندگان آریزونا شد. پوتین “پرتاب بمب های خوشه ای در مناطق مسکونی، خانه های مادران، بیمارستان ها و مدارس” بود.
در ماه ژوئیه، وی همچنین به دلیل دخالت در دو انجمن مخالفان مستقر در خارج از کشور که توسط دولت روسیه به عنوان “نامطلوب” شناخته می شوند، متهم شد. سرانجام، در 6 اکتبر، او به دلیل سخنرانی های عمومی که در لیسبون، هلسینکی و واشنگتن ایراد کرده بود، به خیانت متهم شد.
دادستان ها 25 سال حبس را درخواست کردند.
او چگونه به اتهامات پاسخ داد؟
محاکمه پشت درهای بسته برگزار شد اما همسر و وکیل کارا مورزا نسخه ای از سخنرانی او را در دادگاه منتشر کردند. او گفت که هیچ اشتباهی مرتکب نشده است و این روند را با محاکمه های نمایشی یوزف استالین در دهه 1930 مقایسه کرد.
کارا مورزا گفت: “قرار است جنایتکاران از کاری که انجام داده اند توبه کنند. من از سوی دیگر به دلیل عقاید سیاسی خود در زندان هستم. همچنین می دانم که روزی خواهد رسید که تاریکی بر کشور ما از بین خواهد رفت.” که کل پرونده علیه خود را مبتنی بر “انتقام جویی سیاسی” توصیف کرده است.