پات به نماد اعتراض جهانی تبدیل شد: درب آن را بگذارید! چگونه دیگ به نماد اعتراض جهانی تبدیل شد

پاریس: رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرونتظاهرکنندگان خشمگین از تصمیم او برای افزایش سن بازنشستگی، با سر و صدایی از تظاهرکنندگان که از تصمیم وی برای افزایش سن بازنشستگی خشمگین بودند، حضورهای اخیر در انظار عمومی روبه رو شد.
در حالی که مقامات سعی می کنند سرپوش را بر اعتراضات بگذارند، ما به این می نگریم که چگونه ظروف ساده آشپزخانه به نماد جهانی مقاومت تبدیل شد.
حمله به پادشاه فرانسه
زندگی دوم این دیگ به عنوان نمادی از اعتراضات سیاسی در دهه 1830 در فرانسه پس از انقلاب ژوئیه که منجر به کناره گیری چارلز دهم شد آغاز شد.
جمهوریخواهان مخالف پادشاه جدید، لویی فیلیپمورخ فرانسوی “در پی آن بودند که صدای خود را با وام گرفتن از واقعیت یک آیین مرسوم به گوش دیگران برسانند” معروف به چاریواری یا ایجاد سر و صدای بلند. امانوئل فوریکس در سال 2017 به رادیو فرهنگ فرانسه توضیح داد.
قدمت این مراسم به قرون وسطی بازمی‌گردد، زمانی که روستاییان به دنبال تحقیر ازدواج نامناسب – عموماً بیوه با عروس بسیار جوان‌تر بودند – با یک کنسرت رعد و برق C، که در فرانسوی به عنوان “casseroles” شناخته می‌شود.
هولابالو در آمریکای لاتین
جهش قابلمه به استفاده جهانی در قرن بیستم اتفاق افتاد.
در دهه‌های 1950 و 1960 در الجزایر در جریان جنگ استقلال این کشور، حامیان گروه شبه‌نظامی راست افراطی فرانسوی OAS که می‌خواستند کشور را فرانسوی نگه دارند، درگیری‌هایی صورت گرفت.
اما دیگ تنها زمانی شروع به ساخت راکت کرد که از اقیانوس اطلس به سمت آمریکای لاتین عبور کرد، جایی که سنت گوش شکن انبوه “cacerolazos” – کوبیدن گلدان ها با قاشق های چوبی یا به هم زدن آنها مانند سنج – متولد شد.
اولین شکست بزرگ در سال 1971 در شیلی علیه کمبود مواد غذایی در رژیم سالوادور آلنده رخ داد.
چهل سال بعد، ده‌ها هزار نفر از مردم بوئنوس آیرس پس از اینکه در بحبوحه یک بحران شدید اقتصادی از پس‌انداز بانکی خود محروم شدند، به خیابان‌های بوینس آیرس آمدند.
از آن زمان تا کنون این قابلمه ابزار اعتراض در سراسر جهان، از میانمار تا کانادا بوده است.
گلدان در کمد
در دهه‌های اخیر در فرانسه با صدای بلند گلدان‌ها برای ابراز نارضایتی از سیاستمداران و سیاست‌ها بازگشته است.
در سال 2017، تظاهرات تبلیغاتی نامزد محافظه کار ریاست جمهوری فرانسوا فیون اعتراضات پراکنده قابلمه‌ای را در نمایشی با عبارت فرانسوی “trainer des casseroles” (اسکلت‌هایی در کمد) برانگیخت.
وقتی فاش شد که او به همسرش به عنوان دستیار پارلمانی کار قلابی داده است، “کاسه های” فیون مربوط به رسوایی بود که نامزدی او را از بین می برد و او را به زندان محکوم می کرد.
از خیابان تا گوشی هوشمند
شش سال بعد، اصلاحات بازنشستگی به‌طور گسترده‌ای منفور امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور آمریکا، گروه جدیدی از هجوم را برانگیخت.
کنسرت‌های پات در سراسر کشور عصر دوشنبه برگزار شد تا رئیس‌جمهور را پس از امضای قانونی که سن بازنشستگی را از 62 به 64 افزایش می‌دهد خطاب به مردم خطاب کند.
روز پنجشنبه، مقامات در منطقه جنوبی هرولت ممنوعیت “تجهیزات صوتی قابل حمل” را پیش از سفر رئیس جمهور به این منطقه اعلام کردند.
در حالی که این اقدام ممکن است معترضان را مجبور کند که ظرف های خود را در قفسه بگذارند، برنامه های گوشی های هوشمند مانند “iCacerolazo” و “Cassolada 2.0” که صداهای فلزی را بازتولید می کنند، نشان می دهد که آنها به راحتی خاموش نخواهند شد.