پاپ بازخوانی جنگ سرد را تداعی می کند و می گوید رهبران باید از اسلحه اجتناب کنند

شهر واتیکان: پاپ فرانسیس چهارشنبه از رهبران جهان خواست تا از عقل و نه از سلاح برای حل اختلافات استفاده کنند و خاطرات جنگ سرد دهه 1960 بین واشنگتن و مسکو را تداعی کنند.
در مخاطبان هفتگی خود در میدان سنت پیتر، فرانسیس اشاره کرد که روز سه شنبه شصتمین سالگرد صدور بخشنامه دوران جنگ سرد توسط پاپ جان بیست و سوم است.
بخشنامه “Pacem in Terris” که برای هر دو در نظر گرفته شده است کلیسای کاتولیک و جهان به طور کلی، چند ماه پس از بحران موشکی کوبا منتشر شد، که به ترس از جنگ هسته ای بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی آن زمان دامن زده بود.
فرانسیس جهان را در آن زمان به عنوان “پر از تنش بین دو بلوک متضاد در به اصطلاح جنگ سرد” یاد کرد و گفت که پیام سلف او، که تلاش های صلح را تشویق می کرد، “امروز بسیار جاری است.”
فرانسیس به هزاران نفر از مومنانی که در میدان جمع شده بودند گفت: «افق‌هایی باز شد که در آن می‌توان از صلح صحبت کرد، صلح را ساخت. ابر های سیاه.”
وی به بخشی از این بخشنامه اشاره کرد که می‌گوید: «روابط بین جوامع سیاسی، مانند روابط بین انسان‌ها، باید نه با توسل به زور سلاح، بلکه با پرتو عقل، یعنی در حقیقت، عدالت و عدالت تنظیم شود. همبستگی عملیاتی.”
فرانسیس سپس از “مومنان و مردان و زنان با حسن نیت خواست تا این سند 60 ساله را بخوانند”.
فرانسیس گفت: «من دعا می‌کنم که سران کشورها اجازه دهند در برنامه‌ها و تصمیم‌های خود (از بخشنامه) الهام بگیرند.
او از هیچ یک از رهبران ملی نامی نبرد و همچنین به تنش‌های ژئوپلیتیکی کنونی مانند میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین یا واشنگتن و پکن بر سر تایوان اشاره نکرد.
اما همانطور که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 بارها در اظهارات عمومی انجام شده است، فرانسیس به جنگ اشاره کرد و گفت: “بیایید برای همه کسانی که در اوکراین رنج می برند دعا کنیم.”