پاپ «نگرانی عمیق» خود را نسبت به خشونت اسرائیل و فلسطین ابراز کرد

واتیکان شهر: پاپ فرانسیس روز یکشنبه به “نگرانی عمیق” خود در مورد تشدید تنش ها بین اسرائیل و فلسطینی ها اشاره کرد و در مراسم عید پاک ایراد کرد که در آن موانع صلح در جهان را محکوم کرد.
او در جمع 100000 نفری که در میدان سنت پیتر جمع شده بودند، گفت که خشونت مجدد “جو اعتماد و احترام متقابل مورد نیاز برای از سرگیری گفتگو را تهدید می کند.”
پاپ آرژانتینی، یک هفته پس از ترک بیمارستان، همچنین در پیام سنتی عید پاک خود به مجموعه‌ای از «سنگ‌های مانع» برای صلح در جهان اشاره کرد و به جنگ اوکراین اشاره کرد.
او گفت: «به مردم عزیز اوکراین در سفر به سوی صلح کمک کنید و نور عید پاک را بر مردم روسیه بیفزایید.
به مجروحان و همه کسانی که عزیزانشان را به دلیل جنگ از دست داده اند، دلداری بده و به اسیران عطا کن که سالم و سلامت به خانواده های خود بازگردند.»
وی به درگیری ها در سراسر جهان از سوریه گرفته تا جمهوری دموکراتیک کنگو توجه کرد و برای قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه دعا کرد.
– فراخوان صلح – این هفته شاهد افزایش خشونت ها و ناآرامی ها بین اسرائیل و فلسطینی ها همزمان با مصادف شدن ماه روزه مسلمانان رمضان، عید فصح یهودیان و عید پاک مسیحی بودیم.
پاپ خواستار از سرگیری گفتگوها برای تضمین صلح “در شهر مقدس (قدس) و در کل منطقه شد.
روز چهارشنبه، پلیس اسرائیل به نمازخانه مسجد الاقصی، سومین مکان مقدس اسلام، در یک حمله پیش از سحر با هدف بیرون کردن «جوانان قانون شکن و آشوبگران نقابدار» که به گفته آنها خود را در داخل سنگر کرده بودند، یورش برد.
روز بعد بیش از 30 موشک از خاک لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد که ارتش اسرائیل گروه های فلسطینی را مقصر آن دانست و گفت که به احتمال زیاد حماس حاکم بر نوار غزه است.
اسرائیل سپس غزه و جنوب لبنان را بمباران کرد و «زیرساخت‌های تروریستی» را که به گفته او متعلق به حماس بود، هدف قرار داد.
روز جمعه، دو حمله جداگانه در تل آویو و کرانه باختری یک گردشگر ایتالیایی و دو خواهر بریتانیایی اسرائیلی کشته و تعدادی زخمی شدند.
روز یکشنبه، اسرائیل به تلافی موشک هایی که ارتش گفته بود از آنجا به سمت خاک اسرائیل شلیک شده بود، حملات توپخانه ای را به سوریه انجام داد.
– نگرانی های سلامتی – پاپ 86 ساله پس از بستری شدن اخیر در بیمارستان در پی یک حمله برونشیت، به وظایف خود بازگشته است.
شامگاه شنبه ریاست این شورا را بر عهده داشت بیداری مراسم عشای ربانی در کلیسای سنت پیتر در واتیکان، مراسمی به مدت دو ساعت و نیم در حضور 8000 نفر انجام شد.
واتیکان گفت، با این حال، عصر جمعه، به دلیل سرمای شدید، او برای احتیاط از مراسم جمعه خوب “راه صلیب” دوری کرد. این اولین باری بود که او مراسم را در دوران پاپیش که در سال 2013 آغاز شد، از دست داد.
فرانسیس در اول آوریل پس از سه شب اقامت به دلیل عفونت برونش از بیمارستانی در رم مرخص شد. پاپ در سال‌های اخیر از مشکلات سلامتی متعددی رنج برده است و این دومین اقامت وی ​​در بیمارستان از سال 2021 بوده است.
پاپ فرانسیس از زمان آزادی خود در بیمارستان در رویدادهای مختلفی شرکت کرده است، از جمله شستن پاهای 12 زندانی جوان در روز پنجشنبه مقدس.