پاپ هفته ها پس از بستری شدن در بیمارستان به مجارستان می رود

شهر واتیکان: هفته‌ها پس از ترس از سلامتی، پاپ فرانسیس جمعه به مجارستان می رود تا با پناهندگان اوکراینی و رهبر ناسیونالیست ویکتور ملاقات کند اوربان، که او همیشه چشم به چشم ندیده است.
پاپ 86 ساله در پایان ماه گذشته سه شب را به دلیل برونشیت در بیمارستان گذراند، اقامتی که نگرانی‌ها را در مورد سلامت طولانی‌مدت و آینده او به عنوان رئیس کلیسای کاتولیک در سراسر جهان افزایش داد.
در حالی که در بوداپست است، طبق معمول پزشک خود را همراهی می کند. سفر او قبلاً به دلیل استفاده فزاینده از ویلچر به دلیل درد زانو، تطبیق داده شده بود.
بر اساس آمارهای سال 2011، جنگ در کشور همسایه اوکراین احتمالاً بر بازدید از این کشور اروپای مرکزی که 39 درصد آنها کاتولیک هستند، غالب خواهد بود.
بر اساس آمار سازمان ملل متحد، از زمان تهاجم روسیه در فوریه 2022، بیش از یک میلیون اوکراینی از مرز مجارستان عبور کرده اند و 35000 نفر درخواست وضعیت حفاظت موقت کرده اند.
پاپ یک سال پیش در واتیکان با اوربان، از رهبر مجارستان – که از پیشینه کالوینیستی می آید – به خاطر استقبال از پناهندگان تشکر کرد.
اما لفاظی های ضد مهاجرت اوربان، که در قالب دفاع از «اروپا مسیحی» بیان شده است، در تضاد با درخواست های مکرر پاپ از کشورهای اروپایی برای استقبال از کسانی است که از فقر یا درگیری می گریزند.
این دومین سفر پاپ به بوداپست پس از توقفی کوتاه در سپتامبر 2021 برای یک رویداد مذهبی بین‌المللی است.
روز یکشنبه، فرانسیس گفت که “به عنوان یک زائر، دوست و برادر همه” به این دیدار خواهد رفت.
او این سفر را “سفر به مرکز اروپا” توصیف کرد که بادهای یخی جنگ همچنان بر فراز آن می وزد، در حالی که آوارگی تعداد زیادی از مردم سوالات فوری بشردوستانه را در دستور کار قرار می دهد.
– سفیر صلح –
پاپ آرژانتینی بارها خواستار صلح در اوکراین شده است، اگرچه تلاش های واتیکان برای میانجیگری تاکنون به نتیجه نرسیده است.
اوربان قبل از جنگ با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نزدیک بود و به دلیل امتناع از ارسال سلاح به کیف و مخالفت با تحریم های روسیه، مورد انتقاد متحدان اتحادیه اروپا قرار گرفت.
دولت او گفت که از سفر پاپ “با خوشحالی” استقبال کرد و او را “سفیر صلح” خواند.
ادوارد هابسبورگ، سفیر مجارستان در مقر مقدس، گفت که در مورد اوکراین، “موضع ما به موضع واتیکان نزدیک است — (ما می خواهیم) آتش بس فوری و گفتگوهای صلح”.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما از ابتدا خواستار صلح بوده‌ایم و همیشه تجاوز روسیه را به شدت محکوم کرده‌ایم».
او گفت که با پذیرش بسیاری از پناهندگان، “کشور من بزرگترین اقدام بشردوستانه در تاریخ خود را انجام می دهد”، مسکن، مدرسه و کار برای کسانی که می خواهند بمانند فراهم می کند.
او گفت: “اما آنها پناهندگان جنگ هستند — این وضعیت کاملاً متفاوت از مهاجران غیرقانونی است.”
– “ارزش های سنتی” –
در چهل و یکمین سفر خارج از کشور او از زمان پاپ شدن در سال 2013، فرانسیس قرار است شش بار سخنرانی کند و روز یکشنبه قبل از رفتن به خانه، مراسمی در فضای باز برگزار کند.
او با پناهندگان از اوکراین و سایر کشورها و همچنین جوانان و نمایندگانی از بخش‌های دانشگاهی و فرهنگی دیدار خواهد کرد.
در جامعه‌ای که خانواده و حقوق جنسیتی مسائل سیاسی زنده هستند، رسانه‌های طرفدار اوربان در گذشته از پاپ به دلیل رفتار بیش از حد برای مهاجران و جامعه LGBTQ انتقاد کرده‌اند.
اما زولتان کیزلی، رئیس اندیشکده حامی دولت Szazadveg، می‌گوید اوربان از دیدار پاپ برای تأکید بر ارزش‌های مشترک «ارزش‌های سنتی، پیرامون خانواده و خدا» استفاده خواهد کرد.
تفاوت‌های زیادی (بین مردان) وجود دارد، اما او بر این واقعیت تأکید می‌کند که آنها افرادی همفکر هستند و می‌گوید که ما با موضع خود تنها نیستیم، پاپ از ما حمایت می‌کند.
پس از سفرهای ژان پل دوم در سال 1991 و 1996، فرانسیس دومین پاپی است که به مجارستان سفر می کند.
فرانسیس علیرغم مشکلات سلامتی و افزایش سن، همچنان به سفرهای گسترده خود ادامه می دهد، از جمله اوایل امسال از سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو بازدید کرد.