پنج دلیل اصلی بودن معامله قره باغ روسیه

پاریس: روسیه ، با حمایت ترکیه ، آتش بس را برای پایان دادن به جنگ بر سر قره باغ کوهستانی که می بیند ، میانجیگری کرده است آذربایجان دستاوردهای نظامی حاصل از شش هفته جنگ را حفظ کنید اما یک عقب گرد بزرگ برای ارمنستان است.
تحلیلگران می گویند این معامله بسیار چشمگیر است و عواقب عمده ای در آن خواهد داشت قفقاز منطقه و فراتر از آن
در اینجا پنج دلیل وجود دارد که چرا توافق – که بین آذربایجان ، ارمنستان و روسیه توافق شده است – لحظه تغییر بازی است.
قره باغ کوهستانی یک منطقه قومی ارمنی در آذربایجان است که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ از کنترل باکو جدا شد.
رئیس جمهور الهام علی اف هرگز تمایل خود را برای دستیابی مجدد به کنترل پنهان نکرده بود و معامله ای که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انجام داده بود ، دستاوردهای مهم نظامی آذربایجان برای کنترل مناطق اطراف قره باغ و شهر استراتژیک شوش را رسمیت داد.
امانوئل دریفوس ، از موسسه تحقیقات استراتژیک در دانشکده نظامی (IRSEM) گفت: “این یک دستاورد است که نمادین و از نظر استراتژیک مهم است.”
وی خاطرنشان کرد که حتی اگر آذربایجان کنترل همه قره باغ – از جمله شهر اصلی خود استپاناکرت را بدست نیاورد – افراد آواره در درگیری قادر به بازگشت به مناطق اصلی خود نخواهند بود.
وی گفت: “آذری ها هر آنچه می خواستند به دست نیاوردند – این امر به ندرت در جنگ اتفاق می افتد – اما آنها شهر دوم (شوشا) را تصاحب كردند”. مدت، اصطلاح”.
نتیجه این امر با نخست وزیری فاجعه ای برای ارمنستان است نیکول پاشینیان، که اکنون در خانه با عصبانیت فزاینده ای روبرو است و می گوید ایروان “چاره ای ندارد” جز پذیرش توافق پس از یک سری شکست.
آذربایجان اکنون کنترل قسمت قابل توجهی از قره باغ را بدست آورده است که وضعیت جدایی آن هرگز توسط ایروان به رسمیت شناخته نشد. امیدهای ارمنستان به هرگونه کمک نظامی روسیه به دلیل عضویت ایروان در یک اتحاد نظامی بی نتیجه ماند.
الكساندر گابوف ، همكار ارشد مركز كارنگی مسكو نوشت كه این معامله می تواند حكومت پاشینیان را “ضعیف یا پایان دهد” و ممكن است احساس “خیانت” نسبت به روسیه وجود داشته باشد. اما ارمنستان “گزینه های جایگزین واقع گرایانه کمی دارد”.
تحلیلگران شروع درگیری ها در اواخر سپتامبر را تحول ناخواسته ای برای مسکو دانستند ، زیرا با اعتراضات در بلاروس و واکنش های شدید پس از مسمومیت الکسی ناوالنی چهره مخالف روس روبرو شد.
اما درگیری ها با فرستادن نیروهای حافظ صلح به روسیه به منطقه ای كه مدتهاست بخشی از حوزه نفوذ خود را به دوران تزاری می داند ، پایان یافته است.
دریفوس گفت: “مانند هرجای دیگر در منطقه پس از اتحاد جماهیر شوروی ، این روسیه بود که در مدیریت بحران برتری داشت.”
روسیه اکنون حداقل 5 سال 2000 سرباز خود را به عنوان نیروهای حافظ صلح مستقر خواهد کرد.
این بدان معنی است که اکنون می تواند به داشتن نیرو در هر سه کشور شوروی سابق قفقاز مباهات کند. این پایگاه نظامی در ارمنستان و سربازان در مناطق جدا شده گرجستان از اوستیای جنوبی و آبخازیا است.
ترکیه رسماً طرف توافق نبود اما این توافق پس از گفتگوی شدید تلفنی در چند روز گذشته بین مقامات ، از جمله تماس رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان انجام شد.
حمایت آنکارا از آذربایجان در درگیری ها – که شامل هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه ای و ادعای اعزام مزدوران سوریه بود – باعث ایجاد تنش های عمده با متحدان ناتو خود شده بود.
اما اردوغان اکنون می تواند از کمک به باکو برای دستیابی به یک پیروزی که توانایی آنکارا و مسکو در حل و فصل مسائل بدون کمک غرب را نیز نشان داده است.
در این معامله هیچ اشاره ای به استقرار نیروهای حافظ صلح ترکیه نشده است هرچند مقامات در آنکارا گفته اند که این امر منتفی نیست.
علی بیکر ، تحلیلگر سیاسی مستقر در آنکارا گفت: “نتیجه درگیری و موقعیت سیاسی ثابت ترکیه در حمایت از آذربایجان ، بدون ذکر نقش هواپیماهای بدون سرنشین ساخت آنکارا ، نشان می دهد که ترکیه در قفقاز قویتر می شود.”
فرانسه و ایالات متحده همراه روسیه روسای مشترک گروه مینسک هستند که به دنبال راه حل مناقشه قره باغ است.
اما در حالی که ایالات متحده به شدت از انتخابات ریاست جمهوری منحرف شده و فرانسه توسط ترکیه متهم به طرفداری از ارمنستان شده است ، دیپلماسی غربی هیچ تاثیری در درگیری ها نداشت.
این زمینه را برای پوتین برای موفقیت بزرگ دیپلماتیک آزاد گذاشت.
“آنچه برای کرملین بسیار مهم است ، نقش کمرنگ غرب است که عمدتا به دلیل عدم تمرکز و روند منظم به خود تحمیل شده است” در زمان رئیس جمهور دونالد ترامپ، گفت گابوئف.