چرا ساری پاتولا اینقدر گران است؟

پاتولا ساری نوعی ساری دوبل ایکات است که به طور سنتی در منطقه پاتان گجرات با دست بافته می شود. فرآیند ساخت ساری پاتولا فرآیندی بسیار پیچیده و زمان بر است که صنعتگران ماهر زیادی را در بر می گیرد. ساری های پاتولا به دلیل طرح های پیچیده، رنگ های زنده و کیفیت برتر خود شناخته می شوند که برخی از دلایل گران بودن آنها هستند. این ساری ها توسط صنعتگران بسیار ماهر با استفاده از فرآیند پیچیده ای که شامل رنگرزی، ریسندگی و بافتن نخ های ابریشمی است، دست بافته می شوند.
ساخت ساری پاتولا بسته به پیچیدگی طراحی و اندازه ساری می تواند چندین ماه یا حتی سال ها طول بکشد. هر ساری منحصر به فرد است و نمی توان آن را تکرار کرد، که به انحصار و ارزش آن می افزاید.

علاوه بر این، ساری پاتولا با استفاده از ابریشم خالص ساخته می شود که پارچه ای مجلل و گران قیمت است. ابریشم از بهترین کرم‌های ابریشم تهیه می‌شود و فرآیند رنگرزی مستلزم استفاده از رنگ‌های طبیعی است که هزینه بالایی نیز دارد. معمولاً قیمت اولیه یک ساری پاتولا ابریشم خالص 50000 روپیه است و تا 3 لک می رسد.

در اینجا مراحل اساسی برای ساخت ساری پاتولا آورده شده است.

طراحی: اولین قدم در ساخت ساری پاتولا، طراحی نقوش و نقوش پیچیده ای است که در پارچه بافته می شود. این طرح ها بر روی کاغذ گراف ترسیم می شود تا طرحی برای بافندگان ایجاد شود.

آماده سازی نخ: پس از نهایی شدن طرح ها، نخ های تار و پود به رنگ های دلخواه رنگ آمیزی می شوند. سپس نخ ها روی یک قاب کشیده می شوند و با طرح مشخص می شوند و برای فرآیند بافت آماده می شوند.

گره زدن تار: فرآیند تار بستن یک مرحله ضروری در ساخت پاتولا ساری است. نخ های تار را به طرح خاصی که در ساری بافته می شود، گره می زنند و رنگ می کنند. این فرآیند «بندانی» نام دارد و به مهارت و دقت زیادی نیاز دارد.

بافندگی: فرآیند بافت حیاتی ترین مرحله در ساخت پاتولا ساری است. بافندگان از نوع خاصی از ماشین بافندگی برای بافتن تار و تارهای پود استفاده می کنند و نقش های پیچیده ساری را ایجاد می کنند. این فرآیند به صبر و مهارت زیادی نیاز دارد زیرا بافندگان باید اطمینان حاصل کنند که الگوها کاملاً هماهنگ هستند.

به پایان رساندن: پس از پایان بافت، ساری شسته می شود تا رنگ اضافی یا ناخالصی ها از بین برود. سپس لبه ها بریده شده و تمام می شوند و ساری آماده پوشیدن است.

تاریخچه بافت پاتولا

بافندگی پاتولا در هند سابقه طولانی دارد و اعتقاد بر این است که بیش از 700 سال است که انجام می شود. اولین اشارات به پاتولا بافی به قرن دوازدهم برمی گردد و این شکل هنری توسط خانواده سلطنتی هند و بازرگانان ثروتمند ارزش زیادی داشت. طرح‌های پیچیده و رنگ‌های پر جنب و جوش پارچه‌های پاتولا نمادی از ثروت و موقعیت بود و منسوجات اغلب در مراسم عروسی و دیگر مناسبت‌های مهم مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

تصویر بنر از طراح آیوش کجریوال است که در ساخت ساری پاتان پاتولا تخصص دارد.