کاپ: الیزابت کوپ، اولین زن کابینه سوئیس، در 86 سالگی درگذشت

ژنو: الیزابت کاپ، یک مدافع حقوق برابر و محیط زیست که اولین زنی بود که به قوه مجریه هفت نفره سوئیس انتخاب شد، درگذشت. او 86 سال داشت.
صدراعظم فدرال روز جمعه گفت که کوپ در 7 آوریل در شهر زومیکون در نزدیکی زوریخ بر اثر عوارض ناشی از یک “بیماری طولانی” درگذشت.
کوپ که زمانی یکی از برجسته‌ترین اسکیت‌بازان سوئیس بود، پس از دیدن دولت کمونیستی مجارستان، یکی از کشورهای پیمان ورشو، که رهبری سرکوب خشونت‌آمیز علیه یک قیام مردمی در سال 1956 را بر عهده داشت، الهام گرفت برای حمایت از پناهندگان، حقوق بشر و دموکراسی کار کند.
بر اساس پایگاه داده ای از نخبگان سوئیسی که توسط دانشگاه لوزان، الیزابت میزبانی شده است کوپنی ایکل، در 16 دسامبر 1936 در زوریخ به دنیا آمد.
پس از اخذ مدرک حقوق در زوریخ، کوپ به عضویت شورای محلی یک حزب راست میانه در زومیکون درآمد و در سال 1979 در مجلس سفلی پارلمان کرسی به دست آورد. او چهار سال بعد با یکی از بزرگترین آرای انتخاباتی مجدداً انتخاب شد. هر نامزدی که در حال رقابت است
کوپ در 2 اکتبر 1984، زمانی که پارلمان او را به عنوان جانشین وزیر دادگستری مستعفی در قوه مجریه هفت نفره سوئیس، معروف به شورای فدرال، انتخاب کرد، تاریخ ساز شد. این کشور با اجماع تصمیم گیری می کند و ریاست جمهوری سوئیس هر سال به صورت چرخشی بین اعضای آن تغییر می کند.
انتخاب او به شورا، که اساساً کابینه ای متشکل از وزیران است، 13 سال پس از آن رخ داد که همه زنان سوئیسی حق رای به دست آوردند.
در دسامبر 1988، کاپ بسیار محبوب، به عنوان وزیر دادگستری، برای پست معاون رئیس جمهور انتخاب شد – و او را در آستانه تبدیل شدن به رئیس جمهور دو سال بعد قرار داد.
رسوایی به این چشم انداز پایان داد. یک ماه بعد، او پس از اینکه ادعاهایی منتشر شد مبنی بر اینکه به همسرش، هانس کوپ، خبر داده بود، از سمت خود استعفا داد که یکی از مشاغل او در تحقیقات مربوط به پولشویی پول مواد مخدر نامگذاری شده است. یک دادستان ویژه گفت که او مظنون به نقض اسرار دولتی است.
در حالی که او به اشتباهات سیاسی اعتراف می کرد، همیشه هر گونه تخلف قانونی یا اخلاقی در رابطه با این پرونده را انکار می کرد و دادگاه فدرال سال بعد او را تبرئه کرد.
کاپ به دلیل اتخاذ مواضع قوی در دفاع از حقوق زنان و به نفع تدابیر شدیدتر ضد آلودگی در کشوری که آسیب به محیط زیست به یک نگرانی غالب عمومی تبدیل شده بود، مشهور بود.
صدراعظم گفت که مراسم تشییع جنازه کوپ در روز جمعه در میان اعضای خانواده برگزار شد و افزود که به زودی مراسم بزرگداشت عمومی بیشتری اعلام خواهد شد.