کشاورزان اوکراینی: کشاورزان اوکراینی می گویند اعتراضات در اتحادیه اروپا بر سر غلات اوکراین سیاسی است

KYIV: اعتراضات کشاورزان اروپایی سیاسی است و محموله های غلات اوکراینی سودآوری تجارت آنها را کاهش نمی دهد. تولید کنندگان مواد غذایی اوکراینی‘ اتحاد. اتصال UAC روز چهارشنبه گفت.
تنگناهای لجستیکی مقادیر زیادی از غلات اوکراینی را که ارزان‌تر از غلات تولید شده در اتحادیه اروپا هستند، در کشورهای اروپای مرکزی نگه داشته و باعث کاهش قیمت‌ها و فروش برای کشاورزانی که در آنجا اعتراض کرده‌اند، شده است.
لهستان هفته گذشته اعلام کرد که به طور موقت متوقف خواهد شد واردات غلات اوکراین پس از اعتراضات کشاورزان، وزیر کشاورزی لهستان استعفا داد، اما ترانزیت همچنان مجاز خواهد بود.
دنیس مارچوک، معاون رئیس شورای کشاورزی اوکراین (UAC) در بیانیه ای گفت: “ماهیت سیاسی اعتصابات کشاورزان اروپایی آشکار است. اوکراین مقداری غلات به لهستان می فروشد و این مقدار زیادی نیست.”
او با اشاره به اینکه این کشور در اواخر سال جاری با انتخابات روبرو شد، گفت: «با این حال، نیروهای خاصی باید نشان دهند که این به دلیل عرضه بیش از حد غلات اوکراین است.
او گفت که کاهش قیمت جهانی غلات و دانه های روغنی یک روند است و اوکراین از لهستان و رومانی به عنوان مسیرهای ترانزیتی استفاده می کند تا اینکه مستقیماً به آنها صادرات کند.
مارچوک گفت که ممنوعیت واردات لهستان می تواند کشاورزان اوکراینی در مناطق غربی را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا آنها به طور سنتی به مصرف کنندگان در لهستان می فروختند و مزارع هنوز تا 40 درصد از محصول سال گذشته را دارند که آنها قصد داشتند آن را بفروشند و برای فصل کاشت از آن استفاده کنند.
تولید غلات اوکراین که یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده غلات است، احتمالاً در سال تقویمی 2022 از رکورد 86 میلیون تنی در سال 2021 به حدود 53 میلیون تن در سال تقویمی 2022 کاهش یافته است.
مقامات اوکراینی در این ماه گفتند، با این حال، این کشور ممکن است 15.6 میلیون تن غلات در سه ماهه آوریل تا ژوئن صادر کند که صادرات این فصل را به نزدیک به 53 میلیون تن خواهد رساند.
پس از بسته شدن بنادر دریای سیاه اوکراین در نیمه دوم فصل 2021/22، میلیون ها تن غلات از برداشت 2021 در سیلوهای اوکراین باقی ماند.
این بنادر در پایان ژوئیه پس از میانجیگری سازمان ملل و ترکیه در توافقی بین مسکو و کیف، رفع انسداد شدند.
تلاش‌ها برای تمدید قرارداد پس از ماه آینده ادامه دارد و روسیه خواستار رفع موانع بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی خود است.