کود روسیه: لتونی کود روسی را آزاد می کند زیرا سازمان ملل به دنبال نجات توافق غلات اوکراین است

ویلنیوس: اولین دسته از کود روسی وزارت امور خارجه لتونی روز شنبه گفت که لتونی سال گذشته آن را ضبط کرده است، توسط برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد به کنیا ارسال می شود.
روسیه از این توقیف به عنوان یک مانع کلیدی برای ادامه مشارکت خود در قرارداد غلات دریای سیاه یاد کرده است که به اوکراین اجازه می دهد غلات صادر کند.
این وزارتخانه گفت که یک کشتی روز جمعه با بخشی از 200000 تن کود توقیف شده بندر ریگا را ترک کرد.
سخنگوی این وزارتخانه گفت که چندین کشتی دیگر قرار است بقیه کود را که در مارس 2022 توقیف شده بود، منتقل کنند.
روسیه اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد توافق صادرات دریای سیاه که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه در ژوئیه 2022 انجام شد، پس از 18 مه ادامه یابد، زیرا فهرستی از خواسته‌ها برای تسهیل صادرات غلات و کودهای شیمیایی خود برآورده نشده است.
وزارت خارجه روسیه بارها از کودهای گیر کرده در بنادر دریای بالتیک به عنوان یکی از موانع کلیدی برای ادامه توافق نام برده است.
دولت لتونی این محموله‌ها را یک “کمک مالی” توصیف کرد که آن را به عنوان “حمایت از کشورهایی که از بحران غذایی ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین آسیب دیده‌اند” توصیف کرد.
هنوز مشخص نیست که روسیه از این محموله راضی است یا این که احتمال تمدید قرارداد غلات را افزایش می دهد.
این اقدام پیش از دیدار هفته آینده در نیویورک بین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای بحث در مورد توافق غلات و سایر موضوعات صورت می گیرد.
لاوروف گفته است که هیچ کاری برای رفع نگرانی های روسیه انجام نشده است.
بیشتر کودهای کشف شده در لتونی متعلق به Uralchem ​​و اورالکالیبر اساس منابع بازار و داده هایی که رویترز مشاهده کرده است.
این شرکت‌ها قبلاً توسط الیگارش روسی دیمیتری مازپین کنترل می‌شد که سال گذشته پس از تحریم اتحادیه اروپا او را به عنوان «عضو نزدیک‌ترین حلقه ولادیمیر پوتین» در مارس 2022 از کنترل خارج کرد.
گروه Uralchem-Uralkali در ماه فوریه اعلام کرد که قصد دارد بیش از 34000 تن کود ذخیره شده در لتونی را به کنیا اهدا کند.