کوزوو خواستار اجرای عدالت برای 1621 مفقود شده در جنگ شد

پریشتینا: رهبری کوزوو خواستار اجرای عدالت برای 1621 نفری شده است که هنوز رسماً در جنگ 1998-1999 مفقود شده اند. صربستان.
در روز ملی مفقودین کوزوو، ویوسا عثمانی، رئیس جمهور کوزوو در بیانیه ای گفت: “انقراض خشونت آمیز هزاران شهروند ما، از جمله کودکان، تلاشی آشکار برای خاموش کردن مردم بود.”
جنگ زمانی آغاز شد که اکثریت آلبانیایی قومی در کوزوو، که در آن زمان یک استان صربستان بود، علیه حکومت بلگراد شورش کردند، که با سرکوب وحشیانه پاسخ داد. حدود 13000 نفر کشته شدند.
در سال 1999، مداخله نظامی ناتو، صربستان را مجبور به خروج از قلمرو کرد. کوزوو در سال 2008 استقلال خود را اعلام کرد که توسط صربستان به رسمیت شناخته نشد.
نخست وزیر آلبین کورتی در مراسم یادبود مفقودین در پریشتینا، پایتخت، ادای احترام کرد.
کورتی گفت: ما به عدالت نیاز داریم.
موضوع ناپدید شدگان بخشی از طرح 11 ماده ای اتحادیه اروپا برای عادی سازی روابط بین کوزوو و صربستان است. کورتی قرار است هفته آینده با الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان در بروکسل برای گفت و گو دیدار کند.
ماموریت اتحادیه اروپا در کوزوو یا EULEX، 725 عملیات میدانی و 197 نبش قبر انجام داده است که منجر به شناسایی 332 مفقود شده است.
لوئیزا مارینیو، انسان شناس پزشکی قانونی، گفت: «این ارقام برای کسانی که هنوز عزیزان خود را پیدا نکرده اند، اهمیت زیادی ندارد.
EULEX گفت که یافتن اجساد دشوار بوده است. بسیاری از آنها در گورهای کوچک و بدون علامت و یا حتی در گورستان ها دفن شدند تا عاملان آن تلاش کنند تا جستجوی مفقودان را دشوارتر کنند و شواهد را پنهان کنند.
در حالی که بیشتر مفقودان آلبانیایی نژاد هستند، تعداد کمی صرب هستند.
EULEX می گوید که فاقد اطلاعات جدید و معتبر در مورد محل قبرها است. این سازمان شکایت کرده است که خانواده‌های همه افراد ناپدید شده نمونه خونی برای تجزیه و تحلیل DNA نداده‌اند و شناسایی بقایای اجساد را برای کارشناسان دشوارتر می‌کند.