کیف می‌گوید مسکو ممکن است از ادعای اصابت هواپیمای بدون سرنشین برای حمله استفاده کند

مسکو: روسیه مدعی شد که یک حمله را خنثی کرده است حمله پهپادهای اوکراینی بر روی کرملین اوایل روز چهارشنبه و ویدئویی منتشر کرد که ظاهراً نشان می‌دهد یک شی پرنده در نزدیکی گنبد سنای کرملین منفجر می‌شود و دود از بالای ساختمان‌ها بلند می‌شود. امکان اطمینان از صحت آن وجود نداشت. بر اساس متن همراه با فیلم، ساکنان یک ساختمان آپارتمانی در مجاورت گزارش دادند که حدود ساعت 2:30 بامداد (به وقت محلی) صدای انفجار شنیده و دود دیده اند. کرملین اعلام کرد که پهپادها اقامتگاه رسمی رئیس جمهور روسیه را هدف قرار داده و آن را “یک حمله تروریستی برنامه ریزی شده و اقدام به جان رئیس جمهور” خواند. روسیه این حق را برای خود محفوظ می داند که تلافی کند. کرملین افزود که نیروهای نظامی و امنیتی روسیه پهپادها را قبل از حمله متوقف کردند. به کسی آسیب نرسیده است. وب‌سایت کرملین اعلام کرد که بقایای هواپیماهای بدون سرنشین بدون آسیب در زمین‌های دیدنی مسکو سقوط کردند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور آمریکا در سفری اعلام‌نشده به هلسینکی برای گفت‌وگو با رهبران پنج کشور شمال اروپا، هرگونه نقشی در این حمله را رد کرد. او در یک کنفرانس خبری گفت: “ما در قلمرو خود می جنگیم. ما از روستاها و شهرهای خود دفاع می کنیم.” خرید و فروش با پوتینوی افزود که به یک دادگاه بین المللی واگذار خواهد شد. قبل از ادعای حمله هواپیمای بدون سرنشین روسیه، زلنسکی در کنفرانس خبری هلسینکی گفته بود که حمله متقابل اوکراین “بسیار زود” در راه است. او گفت که امسال “برای پیروزی تعیین کننده خواهد بود.”
علاوه بر زلنسکی، سایر مقامات اوکراینی قاطعانه این ادعای روسیه را رد کردند. میخائیلو پودولیاک، مشاور زلنسکی، در بیانیه‌ای به NYT پیشنهاد کرد که روسیه از این ادعا برای انجام یک “تحریک تروریستی در مقیاس بزرگ” علیه اوکراین در روزهای آینده استفاده خواهد کرد.
به گفته یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، پنتاگون در حال بررسی حملات ادعایی است. به گفته دو مقام آمریکایی که در جریان این وضعیت قرار گرفته اند، سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده نیز در تلاش هستند تا مشخص کنند واقعا چه اتفاقی افتاده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که در واشنگتن صحبت می کرد، گفت که گزارش ها را دیده است اما “من به هیچ وجه نمی توانم آنها را تایید کنم. ما به سادگی نمی دانیم.” وی افزود: من هر چیزی را که از کرملین بیرون می آمد با نمکدان بسیار بزرگ می برم.
حمله پهپادی ادعایی تشدید قابل توجهی در درگیری 14 ماهه خواهد بود و اوکراین جنگ را به قلب قدرت روسیه می برد. فیلیپس اوبراین، استاد مطالعات استراتژیک در دانشگاه سنت اندروز، گفت: “مطمئناً این تلاشی برای ترور پوتین نبود، زیرا او در پشت بام نمی خوابد و احتمالاً هرگز در کرملین نمی خوابد.” او اضافه کرد که برای اثبات یا رد این که آیا این تلاش روسیه “یا برای بی پروایی جلوه دادن اوکراین یا تضعیف افکار عمومی روسیه” خیلی زود است. حمله ادعایی بلافاصله باعث درخواست در روسیه از سوی چهره های طرفدار کرملین در روسیه برای انجام ترور رهبران ارشد اوکراین شد.
کرملین مدعی شد که این حمله برای برهم زدن روز پیروزی برنامه ریزی شده بود، روزی که روسیه در 9 ماه مه در میدان سرخ جشن می گیرد تا شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را جشن بگیرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفت که رژه طبق برنامه برگزار خواهد شد. وی افزود که پوتین در زمان حمله در امان بوده و در کرملین نبوده است.
اندکی قبل از انتشار اخبار مربوط به حمله ادعایی، سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در پایتخت روسیه را به استثنای پهپادهای پرتاب شده توسط مقامات ممنوع کرد. سوبیانین هیچ دلیلی برای این ممنوعیت ارائه نکرد و تنها گفت که این ممنوعیت از “استفاده غیرقانونی از هواپیماهای بدون سرنشین که می تواند مانع کار مجریان قانون شود” جلوگیری می کند.
از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه 2022، مجموعه ای از حملات پهپادی و اقدامات خرابکارانه در خاک روسیه صورت گرفته است، از جمله انفجار خودروی بمب گذاری شده در خارج از مسکو که منجر به کشته شدن دختر یک مفسر برجسته روسی طرفدار جنگ در اوت گذشته شد. . اوکراین در آن زمان دست داشتن در انفجار خودروی بمب گذاری شده را رد کرد، اما آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند که بخش هایی از دولت اوکراین مجوز این حمله را داده است.