گزارشگران آمریکایی در روسیه: دیپلمات روس می گوید ممکن است زمان کاهش تعداد خبرنگاران آمریکایی در روسیه فرا رسیده باشد

مسکو: سفیر روسیه در ایالات متحده گفت که واشنگتن پس از خبرنگار وال استریت ژورنال تهدید به تلافی کرده است. ایوان گرشکویچ به اتهام جاسوسی بازداشت شد و پیشنهاد کرد که ممکن است زمان کاهش تعداد خبرنگاران آمریکایی در روسیه فرا رسیده باشد.
سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در 30 مارس اعلام کرد که بازداشت کرده است گرشکویچ در شهر اورال یکاترینبورگ و پرونده جاسوسی علیه او به دلیل جمع آوری اسرار دولتی در مورد مجتمع نظامی-صنعتی تشکیل داده بود.
گرشکویچ، اولین روزنامه نگار آمریکایی که پس از پایان جنگ سرد در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت شد، و ژورنال دست داشتن او در جاسوسی را رد کرده است.
ایالات متحده از روسیه خواسته است که گرشکویچ را آزاد کند و ادعاهای روسیه در مورد جاسوسی را مضحک تلقی کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستار آزادی گرشکویچ شده است.
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه، گفت: آمریکایی‌ها ما را تهدید کرده‌اند که اگر گرشکویچ را در آینده نزدیک آزاد نکنیم، اقدامات تلافی‌جویانه‌ای انجام خواهند داد. باید ببینیم آنها چگونه عمل خواهند کرد.»
آنتونوف گفت که با ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا که روسیه را به بازداشت غیرقانونی گرشکویچ متهم کرده بود، گفت و گوی “بسیار تند” داشته است. آنتونوف گفت که نولاند بارها و بارها به شیوه ای معکوس صحبت های او را قطع کرده است.
سفیر روسیه گفت ممکن است زمان کاهش تعداد خبرنگاران آمریکایی که در روسیه کار می کنند فرا رسیده باشد.
آنتونوف در نمایش بولشایا ایگرا گفت: «آمریکایی ها یک کلمه بسیار خوب دارند – عمل متقابل که همیشه بر آن اصرار دارند.
شاید زمان آن رسیده است که رفتار متقابل نشان دهیم و تعداد خبرنگاران آمریکایی را که در مسکو و در کل روسیه کار می کنند به تعداد کاهش دهیم. [of Russian journalists] آنتونوف گفت که در واشنگتن و نیویورک کار می کنند.
کرملین گفت گرشکویچ “زیر پوشش” روزنامه نگاری جاسوسی می کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه به ایالات متحده گفته است که گرشکویچ در حالی که تلاش می کرد به اسرار دست یابد، دستگیر شد.
ایالات متحده روز دوشنبه مشخص کرد که روسیه گرشکویچ را “به اشتباه” بازداشت کرده است و عملاً گفت که اتهامات جاسوسی ساختگی است و این پرونده سیاسی است.
بسیاری از خبرنگاران آمریکایی پس از دستور رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، روسیه را ترک کردند که سال گذشته نیروهایی به اوکراین وارد شوند – و تعداد بیشتری از آنها پس از بازداشت گرشکویچ این کشور را ترک کردند.
ایالات متحده بارها به شهروندان خود گفته است که روسیه را به دلیل جنگ در اوکراین و خطر دستگیری یا آزار و اذیت خودسرانه توسط سازمان های مجری قانون روسیه ترک کنند.