یون: یون سوک یول از کره جنوبی درها را برای کمک های نظامی احتمالی به اوکراین باز می کند

سئول: جنوب رئیس جمهور کره جنوبی ممکن است حمایت خود از اوکراین را فراتر از کمک های بشردوستانه و اقتصادی بسط دهد، اگر مورد حمله غیرنظامیان در مقیاس وسیع قرار گیرد. یون سوک یول گفت که برای اولین بار نشان دهنده تغییر در موضع او علیه تسلیح اوکراین است.
در مصاحبه ای با رویترز پیش از سفر رسمی خود به ایالات متحده در هفته آینده، یون گفت که دولت او در حال بررسی چگونگی کمک به دفاع و بازسازی اوکراین است، درست همانطور که کره جنوبی در طول جنگ کره 1950-1953 کمک های بین المللی دریافت کرد.
یون گفت: «اگر وضعیتی وجود داشته باشد که جامعه بین المللی نتواند از آن چشم پوشی کند، مانند هرگونه حمله در مقیاس بزرگ به غیرنظامیان، کشتار جمعی یا نقض جدی قوانین جنگ، ممکن است برای ما سخت باشد که فقط بر حمایت های بشردوستانه یا مالی پافشاری کنیم. .
این اولین بار بود که سئول بیش از یک سال پس از رد احتمال کمک های مرگبار، تمایل به ارائه سلاح به اوکراین را پیشنهاد کرد.
کره جنوبی که متحد کلیدی ایالات متحده و تولید کننده مهم مهمات توپخانه است، تاکنون سعی کرده است از دشمنی با روسیه به دلیل شرکت هایش در آنجا و نفوذ مسکو در این کشور جلوگیری کند. کره شمالیبا وجود فشار فزاینده کشورهای غربی برای تامین تسلیحات.
یون گفت: “من معتقدم محدودیتی در میزان حمایت برای دفاع و بازگرداندن کشوری که به طور غیرقانونی تحت تهاجم قوانین بین المللی و داخلی قرار گرفته است، وجود نخواهد داشت.” اما با توجه به روابطمان با طرف های درگیر در جنگ و تحولات میدان نبرد، مناسب ترین اقدامات را انجام خواهیم داد.»
یون قرار است هفته آینده برای دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به مناسبت هفتادمین سالگرد اتحاد دو کشور، به واشنگتن سفر کند.
در خلال این نشست، یون گفت که به دنبال «نتایج ملموس» در تلاش‌های متحدان برای بهبود پاسخ‌ها به تهدیدات در حال تحول خواهد بود. شمال کره که آزمایش های نظامی خود را افزایش داده و اولین موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد خود را هفته گذشته پرتاب کرد.
یون گفت که سئول به نوبه خود توانایی نظارت، شناسایی و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی خود را افزایش خواهد داد و “سلاح های فوق العاده با کارایی و قدرت بالا” را برای دفع تهدیدات شمال توسعه خواهد داد.
او گفت: “اگر جنگ هسته ای بین کره جنوبی و شمالی رخ دهد، این احتمالا فقط یک مشکل بین دو طرف نیست، بلکه کل شمال شرق آسیا احتمالا به خاکستر تبدیل می شود. این باید متوقف شود.”
یون در پاسخ به این سوال که آیا متحدان نسخه آسیایی گروه برنامه‌ریزی هسته‌ای ناتو را شامل ژاپن می‌دانند، گفت که آنها بر اقدامات دوجانبه برای تقویت اشتراک‌گذاری اطلاعات، برنامه‌ریزی احتمالی مشترک و اجرای مشترک برنامه‌ها تمرکز دارند.
در ماه فوریه، کره جنوبی و ایالات متحده تمرینات روی میز را شبیه سازی حمله هسته ای کره شمالی به عنوان بخشی از تلاش های سئول برای ایفای نقش بزرگتر در سیاست هسته ای واشنگتن در مورد شمال برگزار کردند.
یون گفت: از نظر پاسخ به یک حمله هسته‌ای قدرتمند، من فکر می‌کنم اقدامات قوی‌تر از آنچه ناتو دارد باید آماده شود.
من فکر می کنم اگر ژاپن به آن بپیوندد مشکل بزرگی وجود ندارد، اما از آنجایی که پیشرفت زیادی بین ایالات متحده و کره جنوبی وجود دارد، کارآمدتر است که ابتدا خودمان این سیستم را ایجاد کنیم.
‘اجلاسی برای نمایش وجود ندارد’
تنش در هفته‌های اخیر افزایش یافته است و کره شمالی به اقدام «عملی‌تر و تهاجمی‌تر» بر سر رزمایش‌های کره جنوبی و آمریکا و امتناع از پاسخگویی به خطوط تلفن میان کره‌ای، تهدید کرده است.
یون گفت که برای گفتگوهای صلح باز است اما با هرگونه نشست “غافلگیرانه” با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای “خودنمایی” به رای دهندگان خارج از منافع سیاسی داخلی مخالف است.
او از اعلامیه‌های ناگهانی و ناآگاهانه دولت‌های پیشین درباره مذاکرات بین کره‌ای انتقاد کرد که به گفته او کمک چندانی به ایجاد اعتماد نکرد.
سلف یون، مون جائه این، میراث خود را در بهبود روابط بین کره ای به خطر انداخت و به ترتیب دادن یک دیدار تاریخی بین کیم و دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده در سال 2018 کمک کرد.
سه نشستی که کیم و مون در سال 2018 برگزار کردند، وعده صلح و آشتی را دادند، اما روابط تیره شد و کره شمالی پس از دومین نشست ناموفق بین کیم و ترامپ، آزمایش‌های تسلیحاتی بی‌سابقه‌ای انجام داد.
یون گفت: «آنها قبل از انتخابات از این گفتگوها استفاده کردند، اما در نهایت روابط بین دو کره همیشه به نقطه اول بازگشته است.
او گفت که کمک های بشردوستانه می تواند درها را برای گفت وگو باز کند و هر دو طرف می توانند بر روی این گفتگوها برای حرکت به موضوعات حساس تر از جمله اقتصاد و نظامی، تکیه کنند.
دولت یون سال گذشته پیشنهاد کمک به کووید-19 را ارائه کرد و از طرح هایی برای ارائه کمک های اقتصادی در ازای خلع سلاح هسته ای رونمایی کرد، اما پیونگ یانگ به طور قاطع این پیشنهادها را رد کرد.
یون گفت: «اگر مذاکرات قبلی گام به گام… قبل از دیدار رهبران پیش می رفت، روابط بین دو کره به طور پیوسته توسعه می یافت، هرچند با سرعت حلزونی.
در رقابت چین و آمریکا، یون با احتیاط قدم برداشته است و چین بزرگترین شریک تجاری کره جنوبی است، اما او در مورد تنش در تنگه تایوان پر سر و صداتر بوده است.
تنش ها بر سر تایوان دموکراتیک، که چین آن را متعلق به خود می داند، با تشدید فشارهای دیپلماتیک و نظامی پکن برای پذیرش حاکمیت چین توسط تایپه افزایش یافته است.
یون گفت: «به هر حال، این تنش‌ها به دلیل تلاش برای تغییر وضعیت موجود با زور اتفاق افتاد و ما به همراه جامعه بین‌المللی مطلقاً با چنین تغییری مخالفیم.»
موضوع تایوان صرفاً یک موضوع بین چین و تایوان نیست، بلکه مانند مسئله کره شمالی، یک موضوع جهانی است.